Caravannen!

Het laadvermogen Het laadvermogen van je caravan is de maximaal toegestane massa, verminderd met het rijklaar gewicht (staat op het kentekenbewijs). Bij vouwwagens vind je het laadvermogen op het COC-document (Certificate Of Conformity) en op het typeplaatje aan het chassis. Meestal resteert een paar honderd kilo voor vakantiebagage, kampeermeubilair, kleding en voor een paar dagen proviand. Toch ligt overbelading op de loer en dat moet je echt zien te voorkomen. Niet alleen omdat het je een bekeuring kan opleveren, maar ook voor de verkeersveiligheid. De remweg van de combinatie wordt groter en de aan- hanger wordt vatbaarder voor slingeren. Bij caravans plaats je daarom de voortent het liefst in de auto (tussen de voorstoelen en de achterbank). Als je fietsen meeneemt op de dissel, kun je het reservewiel van de cara- van beter onder het chassis laten plaatsen door de BOVAG-vakman De basis... We starten met een stukje basiskennis. Elke aanhanger heeft z’n eigen ‘kritische snelheid’: de snelheid waarbij de caravan of vouwwagen een lichte slingerbeweging gaat maken. Overschrijd je die snelheid, bijvoor- beeld als je van een heuvel naar beneden rijdt, dan gaat je aanhanger vroeg of laat enigszins slingeren. Snelheid minderen of bijremmen is dan de enige remedie. Als je een caravan slecht belaadt, dan gaat de ‘kritische snelheid’ omlaag en zal de caravan dus eerder gaan slingeren. Voelt de caravan dus al bij 80-90 km/u instabiel aan, zoek dan even een parkeer- plaats. Verplaats zware bagage naar de as van de caravan en zorg voor voldoende kogeldruk. Goed beladen vouwwagens zijn minder vatbaar voor slingeren, door de korte dissel en doordat ze minder gewicht mee torsen dan caravans. Moderne vouwwagens hebben bovendien schokdempers en in de meeste gevallen ook een oplooprem; wel zo’n veilig gevoel. Stabilisatorkoppeling Veel caravans zijn tegenwoordig uitgerust met een stabilisatorkoppeling die slingerbewegingen in een vroeg stadium dempt. Aan de ene kant rijdt dat comfortabel, aan de andere kant verlies je daardoor ook het ‘gevoel’ met je caravan. Je hebt het minder snel in de gaten als de caravan niet zo stabiel achter de auto hangt. Het is bovendien een hardnekkige mythe dat je met een stabilisatorkoppeling sneller zou kunnen rijden of dat belading er niet meer toe doet. Neem de belading van je caravan serieus en hou je aan de maximum snelheid. Links en rechts even zwaar Goed beladen is vaak een kwestie van gezond verstand. Belaadt de rech- ter- en linkerkant van de caravan (of vouwwagen) even zwaar, zodat beide banden gelijkmatig worden belast. Als de (volle) caravankoelkast aan de rechterkant zit, zet dan een krat tijdschriften of levensmiddelen aan de linkerkant. Plaats zware spullen zo laag mogelijk, bij voorkeur dichtbij de as van de caravan/vouwwagen en op zo’n manier dat de boel niet kan gaan schuiven. Lichte spullen, zoals kleding en handdoeken, stop je in de bovenkastjes van de caravan. Kogeldruk Een ander aandachtspunt bij het beladen is de zogenaamde kogeldruk. Dat is het gewicht, waarmee de dissel op de trekhaak van de auto drukt. Op het typeplaatje van de trekhaak staat wat de maximale kogeldruk is; voor de meeste auto’s is dat tussen de 55 en 70 kg. Prioriteit is eerst goed beladen en vervolgens hou je de maximale kogeldruk aan voor een goede wegligging. Fietsen mee? Gaan de fietsen mee op vakantie, dan zijn er voor vouwwagens speciale dragers te koop die je bovenop de wagenbak kunt laten monteren. Voor caravans zijn er verschillende opties. Er zijn speciale fietsendragers voor de achterzijde van de caravan maar ook voor de voorkant, op de dissel. Een lichte racefiets achterop, dat moet kunnen. Maar plaats je bijvoor- beeld zware elektrische fietsen achterop, dan benadeel je de wegligging van de auto/caravan-combinatie fors. De beste plek voor zulke fietsen is ín de caravan, maar dat is niet de handigste optie. Als je dat niet wilt, kies dan voor de dissel. Twee e-bikes plus fietsendrager wegen echter zomaar 70 kilo. Daarmee overschrijd je snel de maximaal toegestane kogeldruk. Laat je BOVAG-vakman dan het reservewiel verplaatsen naar een beugel onder het caravanchassis en vervang je zware stalen gasfles- sen voor één lichtgewicht kunststof gasfles. Remmen of gasgeven? Elke vakantieganger maakt het een keer mee: de slingerbeweging van de aanhanger. Dat kan gebeuren als je wordt ingehaald door een touringcar, tijdens een afdaling in de bergen of als je ongemerkt te hard bent gaan rijden. Zo’n slinger van een touringcar vang je eenvoudig op door een beetje tegen te sturen, maar tijdens een afdaling (of met een te hoge snelheid) kan de caravan - of vouwwagen - steeds sneller gaan slingeren als je niet rigoureus ingrijpt. Dan is maar één remedie: de snelheid moet eruit, dus rémmen. Daarmee daalt de ‘kritische snelheid’ en kom je weer in veiliger vaarwater. Komt dat slingeren regelmatig voor, dan is er iets mis met je belading. Pas dan je snelheid aan en stop even op een par- keerplaats om de belading te checken. TIP: Veel BOVAG-rijscholen bieden een cursus caravanrijden aan, zeker de moeite waard voor beginners, maar ook voor gevorderden om de kennis bij te spijkeren. Zie elders in dit katern INPAKKEN & WEGWEZEN En daar staat-ie dan, voor de deur en klaar voor het grote avontuur. Alleen nog even de vakantiespullen inladen. Wat kan er allemaal mee en waar moet je op letten als je straks op pad gaat? Veilig op weg naar een fijne vakantie

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=